Tuesday, October 8, 2013

Jutawan Speedmart99 : Lee Thiam Wah



Mini Market 99Speedmart


Pengasas : Lee Thiam Wah

Ada satu kepercayaan orang Cina bahawa anak-anak dilahirkan dalam Tahun Dragon adalah sangat wajar kerana Dragons adalah orang-orang yang berkuasa yang akan menjalani kehidupan yang luar biasa. Ini boleh menjelaskan kerusi roda Lee Thiam Wah, lahir pada tahun Naga 1964. Di Klang, bandar pelabuhan yang sibuk di Semenanjung Malaysia , dia dipanggil Raja Mini- Marts .

Jalan-jalan terdapat penuh dengan berani hijau dan oren 99 Speedmart tanda-tanda. Buat masa Klang adalah di mana Lee mempunyai kebanyakan kedai-kedai 175 beliau, yang membawa masuk lebih daripada $ 150 juta setahun dan menggaji 2,000 orang. Ini adalah penurunan dalam lautan berbanding dengan apa yang pasar raya besar dan kedai serbaneka seperti 7 -Eleven dilakukan di Malaysia sahaja, tetapi dia memberikan mereka yang dijalankan bagi wang dalam perniagaan kejam ini. Beliau memiliki lebih 2OO buah cawangan 99Speedmart di seluruh Malaysia (2011). 


Lee berkerusi roda semenjak kecil. Sewaktu bayi, Lee lumpuh disebabkan polio dan hilang fungsi kakinya.Bapanya seorang buruh pembinaan dan ibunya seorang penjaja, mereka bekerja keras untuk menyara 11 anak. Mereka cuma mampu menyediakan pendidikan peringkat sekolah rendah kepada Lee. Untuk menghilangkan rasa sunyi, Lee belajar sendiri dengan membaca buku yang dipinjam dari jiran, dan menjual makanan ringan serta snek ditepi jalan. ” Saya perlu menolong diri sendiri. Tiada siapa yang hendak menggaji saya yang mempunyai fizikal yang terhad ini..” Dia menikmati menyoalsiasat daripada nenek sebelah bapa beliau , yang berkata kepadanya dalam cara lama Cina ikrar : " Jika anda tidak bekerja keras, apa yang anda akan terjumlah kepada ?" Lee memiliki simpanan RM5,000 ketika 23 tahun, cukup untuk memulakan kedai runcit. Oleh itu memulakan pendidikan runcit beliau. Beliau berkata, "Saya tahu apa yang pelanggan membeli . Saya tahu semua pembekal dan harga mereka. Dan saya belajar pesaing saya dengan teliti. "





Pada tahun 1992 Lee dijual perniagaan, dan kini dengan $ 88,000 , dia membuka sebuah pasar mini . Dia berkata, "Saya mahu cabaran menjalankan perniagaan yang lebih besar. Jika anda tidak mempunyai skala anda tidak boleh bersaing dengan dewan perubatan Cina mengenai harga, dan anda tidak boleh bersaing dengan pasar raya besar dari segi pelbagai . " 

Pada Ogos 1992, pasar raya 99 yang pertama telah dibuka.

Pada tahun 1999, beliau menukar nama kedai 99 Speedmart .

Jika dipegang 99 Speedmart tidak boleh melemahkan pada harga, ia menjual dalam saiz yang lebih kecil. Untuk bergerak pantas keperluan Lee saham bagi setiap titik harga - perbandingan terdekat akan kedai-kedai diskaun di Barat seperti Emali , di mana produk hanya dengan perolehan terbesar yang dijual. Lee mengimbas kembali, " Untuk pertama mini -mart kita mengorbankan margin beberapa produk untuk dijual pada harga yang rendah dan untuk mendapatkan bahagian pasaran. Ini membina reputasi kami. Sisi membeli perniagaan adalah sangat penting, dan saya menghabiskan masa saya menyelia itu. "

Untuk mendapatkan diskaun yang baik dia membuat perkara yang mudah untuk pembekal. Kedai-kedai besar yang terkenal dengan mengheret keluar pembayaran. Pada 99 Speedmart , vendor biasanya boleh melengkapkan proses rundingan harga , mendapatkan perintah semasa dan mengutip bayaran untuk pesanan yang lebih awal dalam tempoh 30 minit. Mereka menghargai urusan persegi Lee. "Kami tidak kehilangan tidur kerana kita mendapati beliau untuk menjadi sangat jujur, dan dia mempunyai reputasi perdagangan yang kukuh ," kata pengurus jualan kebangsaan bagi makanan global dan syarikat minuman yang dia tidak mahu dinamakan.

Lee sentiasa dibiayai operasi dari jualan dan bukan dari hutang bank, tetapi krisis kewangan Asia pada tahun 1997 terjejas teruk. Untuk mengatasi , Lee dipenuhi barang-barang murah dan dicukur sudah margin tipis. Lee berkata kelembapan ekonomi baru-baru telah tetapi benjolan kecil.

Malah , 99 Speedmart kini bergerak dengan baik di luar Klang , walaupun ia masih sebahagian besarnya sasaran berpendapatan rendah dan kumpulan pekerja asing. Pelan ini adalah untuk membuka 40 hingga 50 cawangan tahun ini di kawasan-kawasan perumahan berkepadatan tinggi dan untuk meningkatkan jualan sebanyak 25%. Dalam tempoh dua tahun Lee boleh berkembang lebih jauh di luar Selangor dan Kuala Lumpur ke negeri-negeri jiran seperti Perak. Dia tidak mampu untuk berehat : francais Malaysia 7-Eleven adalah merancang untuk membuka 2,000 kedai di seluruh negara dalam tempoh tiga tahun , separuh akan dikendalikan oleh francaisi.

Pada masa perniagaannya berkembang, beliau telah memperoleh banyak pengetahuan dan pengalaman dalam bidang perniagaan barangan serbaneka.Beliau mempunyai kepekaan yang tinggi terhadap setiap perkara yang melibatkan perniagaan ini seperti layanan pelanggan, pemilihan tempat perniagaan, kebersihan tempat perniagaan, pentadbiran perniagaan, penjualan dan promosi.Ini menghasilkan rangkaian pasaraya berjenama tinggi yang dikenali oleh penduduk Klang.

Daripada pengalaman dan kejayaan Lee dalam perniagaan ini, beliau telah mengilhamkan satu konsep kedai serbaneka moden yang mempunyai segala kemudahan dan keperluan yang boleh dijalankan dengan satu kedai.Justeru, 99 Speed Mart Sdn. Bhd. telah ditubuhkan untuk mengadakan francais kedai-kedai serbaneka di seluruh Malaysia.Sembilan kedai-kedai serbaneka 99 Speed Mart Sdn. Bhd. telah wujud di sekitar Lembah Klang.Konsep kedai serbaneka 99 Speedmart telah direka untuk menawarkan kepada pengguna cara membeli-belah dengan mudah, cepat dan selesa tanpa kesesakan orang ramai yang biasanya dapat dilihat di pasar raya atau pasar raya besar. Ia juga menyediakan pelbagai jenis barangan dengan nilai yang terbaik untuk pengguna.

Slogan kedai serbaneka 99 Speedmart Begitu cepat, begitu mudah meliputi idea dan konsep kedai serbaneka 99 Speedmart iaitu Cepat dan Mudah.Ini kerana pengguna boleh mendapatkan barangan yang diperlukan dengan cepat serta mudah dari segi masa, wang dan penginapan.Bagi menguatkan ‘ikatan’ dengan pembekal, Lee akan menjelaskan bayaran dengan hanya beberapa minit sahaja dengan mereka setiap kali beliau memperoleh barangan yang dipesan. Cara ini menyebabkan pembekal percaya kepada kejujuran Lee.


Di kalang ramai OKU yang bergantung sepenuhnya pada bantuan kerajaan, Lee memecahkan tradisi ini.Beliau pada awalnya terpaksa meminta bantuan adik beradiknya untuk menyusun barangan yang berat.Keadaan beliau berkerusi roda tentunya menyebabkan pergerakannya terhad.“Sudah tentu saya kena bekerja lebih kuat dari orang lain. Saya tidak boleh berbahasa Inggeris, berkerusi roda dan sekolah setakat darjah enam.”“Tapi bila berkerja keras, secara automatik boleh menambahkan rasa keyakinan diri dan ilmu pengertahuan,” kata Lee.Beliau juga tidak menggunakan kecacatan dirinya bagi meminta diskaun dari pembekal.Tiada keistimewaan khas, cuma bisnes dan berurusan seperti orang lain.




7 comments:

  1. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda mahu memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Mendapatkan kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    8 Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda memohon sebelum:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    WhatsApp Nombor: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  2. Halo Semua, nama saya Rida Yahya, saya ingin berkongsi kesaksian hebat ini di platform ini supaya semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk memohon pinjaman secara dalam talian tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp. 14.4 juta, dari seorang lelaki di tempat yang tidak diketahui.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Asmara Hasan, jadi rakan saya meminta saya memproses pinjaman saya dengan Asmara Hasan. Oleh itu, saya menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +1 (802) 695-0723
    Saya memohon pinjaman sebanyak Rp. 380 juta dengan faedah 2%, jadi pinjaman dapat disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen untuk pemindahan kredit saya dan dalam masa kurang dari 4 setengah jam, wang pinjaman saya telah dikreditkan ke akaun bank saya.

    Saya menganggapnya sebagai gurauan sehingga saya mendapat pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan sebanyak Rp. 380 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dan Dia telah mengabulkan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Cik Asmara Hasan yang telah membantu memberikan kehidupan yang bebas daripada tekanan kewangan bagi saya, oleh itu saya mencadangkan agar sesiapa sahaja yang berminat untuk mendapatkan pinjaman boleh menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com)
    atau melalui
    WA: +1 (802) 695-0723 untuk pinjaman anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenar mengenai kejayaan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (ridayahya1234@gmail.com)
    Salam

    ReplyDelete
  3. Nama saya Kaarima Hakim, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman di internet agar sangat berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya benar-benar memerlukan pinjaman, untuk menaikkan perniagaan saya, tetapi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, yang hampir membuat hidup saya sengsara, sehingga seorang teman merujuk saya kepada salah satu pemberi pinjaman bernama Ibu Asmara, pemilik syarikat pinjaman Asmara Hasan, yang Saya menghubungi dan dia memberitahu bahawa sekiranya saya dapat memenuhi syarat dan ketentuan mereka bahawa pinjaman saya akan diberikan kepada saya dalam masa kurang dari 24 jam yang saya buat, selepas itu saya memohon pinjaman sebanyak 450 juta rupiah setelah perincian saya disahkan dalam masa kurang daripada 24 jam, akaun bank saya dikreditkan. Sekarang saya sangat gembira kerana kerjanya yang baik. Asmara dalam hidup saya dan keluarga, saya memutuskan untuk berkongsi kesaksian saya mengenai Ibu Asmara Hasan, agar orang-orang dari negara saya dan bandar saya dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman dalam bentuk apa pun, sila hubungi Ibu. Asmara melalui e-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com, atau hanya whatsapp +1 (802) 695-0723 Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: kaarimahakim@gmail.com untuk pekerjaannya yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya

    ReplyDelete
  4. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  5. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.
    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
  6. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum
    Nama saya Farliyana Albaid dari Kuala Lumpur, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini supaya semua pencari pinjaman akan berhati-hati tentang peminjam di internet

    Setelah beberapa lama cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk memohon pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan hilang RM6400 kepada seorang lelaki di Afrika. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan kawan saya Encik Mohd Farid bin Ahmad yang kemudian memperkenalkan saya kepada Puan Helen Wilson. Jadi rakan saya meminta saya memproses pinjaman saya dengan Puan Helen. Jadi saya menghubungi Puan Helen melalui e-mel: helenwilson719@gmail.com dan juga pada WhatsApp: +1-585-326-2165

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM120,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, tidak lama lagi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persediaan dibuat untuk pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan jaminan dan penjamin untuk pemindahan pinjaman, Saya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari 4 jam, wang pinjaman saya dimasukkan ke dalam akaun bank saya. Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan RM120,000. Saya sangat gembira bahawa akhirnya ALLAH telah menjawab doa saya dan dia telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Helen Wilson yang memberi saya kehidupan yang adil, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Helen melalui e-mel: (helenwilson719@gmail.com) dan WhatsApp: +1-585-326-2165 untuk pinjaman anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa kepada ALLAH untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: (farliyanaalbaid@gmail.com)

    Semoga kedamaian, rahmat, dan rahmat Allah juga bersamamu..

    ReplyDelete